Mezinárodní setkání mláděže v Praze - Medojedi

28.10.2010 00:00

Proč jsme se dostali do Prahy?

Včelařský kroužek mladých včelařů oficiálně působí při naší základní škole téměř 12 let. Za dobu své činnosti se může pochlubit celou řadou úspěchů. Mezi ty výrazné lze zařadit, že devět mladých lidí mělo již svá včelstva. Někteří včelaření přerušili převážně z důvodů studia na vysokých školách, čtyři mladé včelaře neodradilo ani náročné studium a jsou trvalými členy včelařské základní organizace. I ti co přerušili však základy v chovu včel již mají, a až jim to životní situace umožní, můžou se ke včelaření vrátit.

Včelařské mládí značně podporuje samotný Český svaz včelařů, o.s. Pro motivaci žáků ”být včelařem” každoročně pořádá v celé republice vědomostní soutěže. Jsou sestaveny z několika disciplin. Úvodní je vždy písemný test, botanická část představuje poznávání stromů a rostlin, mikroskopování vyžaduje znalost anatomie stavby těla včel. Včelařská praxe (při vhodných povětrnostních podmínkách i s živými včelami) a určování názvu a funkce používaných včelařských pomůcek jsou disciplinami v praktické části.

Soutěže jsou organizovány tak, že nejdříve proběhnou oblastní kola a tři nejlepší postupují do celostátního kola, což je vždy prestižní událostí. Letos poprvé proběhlo též mezinárodní kolo při účasti mladých včelařů ze sedmi států střední Evropy.

O soutěžích se zmiňuji proto, že jsme v nich rovněž velmi úspěšní. V průběhu dvanácti let jsme oblastní kolo vyhráli celkem devětkrát a postoupili jsme vždy do celostátního kola. V Králové při Senci byl v minulosti Pavel Peprník v praktické části dokonce druhý (viz foto). Poslední tři roky vyhrál oblastní kolo Marek Bedřich. V letošním roce v Rousínově zvítězil při účasti dvaasedmdesáti soutěžících, Honza Pavlas byl čtvrtý. V celostátním kole byl Marek sedmý a na malý včelařský „Olymp“ se mu nepodařilo dosáhnout, jen díky propadáku z botaniky.

K našemu příznivému hodnocení činnosti kroužku nemalým dílem přispěla též malá včelařská učebnice „Včelí království“ (na Slovensku byla vydána jako „Medodé královstvo“). Vznikla v našem kroužku a byla vydána v celkovém nákladu dva + dva tisíce výtisků.

Všechny uvedené aktivity zřejmě oslovily organizátory Setkání mladých medojedů a pozvali nás do Prahy. Setkání se odehrávalo v Jedličkově ústavu v prodlouženém víkendu od 28. do 31. října, při účasti jen sedmi včelařských kroužků z celé republiky. Vyjeli jsme ve čtvrtek brzy ráno a vrátili jsme se v neděli večer.

Hned po příjezdu ve čtvrtek odpoledne proběhla na Vyšehradě malá soutěž, která byla zaměřena na objevování památných vyšehradských míst. Žáci soutěžili, dospělí jedinci, kteří se zúčastnili jako doprovod, měli na hradbách dostatek času ke krásné vyhlídce na Prahu.

Podrobný program popisovat nelze, přesto se nedá zapomenout na exkurzi do Výzkumného ústavu včelařského v Dole s ochutnávkou snad všech jednodruhových medů, od řepkového až po levandulový. Při slunečném a mimořádně teplém říjnovém počasí byla nádherná prohlídka botanické zahrady v Tróji, stejně jako večerní projížďka po Vltavě na parníku s diskotékou. Nezapomenutelný zážitek jsme prožili při prohlídce televizních Kavčích hor, při níž jsme v přestávce při natáčení Zdivočelé země potkali Martina Dejdara. Velkým zážitkem byla prohlídka studia Kouzelná školka.  Jak se děti vyřádily dokumentuje foto. V sobotu odpoledne nás čekala klasická prohlídka Pražského hradu, Nerudovy ulice, Karlova mostu a Staroměstského náměstí. Po večeři se vyhodnocovali soutěže, opět nechyběla diskotéka, při níž se účastníci již pomalu loučili, protože jsme se již všichni chystali k odjezdu.

Zájezd malých včelaříků se nám stal zdrojem další inspirace v činnosti kroužku, a už nyní se těšíme na další ročník. Podmínkou je však pokračovat v naší úspěšné činnosti.

Fotgalerii z celé akce najdete na těchto odkazech:    Naše fotky

První den - 28.10.2010

Druhý den - 29.10.2010

Třetí den - 30.10.2010

František Nešpor vedoucí včelařského kroužku v Ostrožské Nové Vsi.